سامانه يكپارچه مديريت آمار و برنامهريزي (سيمابر)، بانک متمرکز مبنا ثبتی آمار و اطلاعات استان ميباشد كه وظيفه اصلي آن جمعآوری آمار و اطلاعات بهروز و بهنگام از دستگاههای اجرایی و مراكز توليد داده استان بصورت الکترونیکی و در کمترین زمان ممکن و دسترسی به آمار و گزارشهای مدیریتی (خاص و یا عام) در هر مکان و در هر زمان است.
هدف از راهانداري اين سامانه، ساماندهي آمار و اطلاعات ثبتی كليه دستگاههاي اجرايي و مراكز توليد داده استان به منظور كاهش هزينه و زمان در جمعآوري آمار و اطلاعات و افزايش كمي و کیفی اقلام آماري و اطلاعاتي و شاخصهاي نظام برنامهريزي ميباشد.
ضرورت ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت آمار و برنامهریزی
وجود آمارهاي متناقض در دستگاههاي اجرايي متناسب با شرايط (ارائه عملکرد، دریافت بودجه و...) و به نحوی استفاده از قدرت اطلاعات در سطوحي از مديريت
نبود آمار و اطلاعات صحيح و بهروز از دستگاههاي اجرايي جهت ارزیابی برنامههای میان مدت یا کوتاه مدت
معضلي به نام فرمهاي آماری که كاركنان ادارات در اوج فعاليتهاي اداري، فرمهايي با عناوين مختلف از جمله فرم عملکرد، فرم گزارش، فرم نظارت، فرم ارزيابي و ... براي تكميل در اختيار آنها قرار ميگيرد. (در مقاطع مختلف و گاهاً بطور همزمان، بخشی از آمارهای مشترک در قالب فرمهاي مختلف از واحدها و دستگاههای اجرایی مختلف از حوزه آمار دستگاه خواسته میشود)
نبود واحد آمار در برخی دستگاههای اجرایی و سپردن مسئولیت به افراد غیرمرتبط و نامناسب بودن جايگاه متولي آمار در دستگاه اجرايي
عدم برخورداري از تعريف مشخص، روشن و استاندارد (برداشتهای سلیقهای)
عدم توجه به نيازهای اقلام آماري و اطلاعاتی كاربران.
اهداف ایجاد سامانه
بهمنظور برون رفت از وضعیت موجود، ایجاد یک سامانه و پایگاه آمار و اطلاعات ثبتب دستگاههای اجرایی امری ضروری و غیرقابل انکار بوده و این امر مستلزم عزم و اداره مجموعه مدیران ارشد، رؤسای دستگاههای اجرایی، کارشناسان و رابطین آماری میباشد.
بطورکلی، اهداف تفصیلی ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت آمار و برنامهریزی و کاربردهای این سیستم را میتوان بهشرح زیر بیان نمود :
تهیه و تدوین مجموعهای کامل از اقلام آماری، اطلاعاتی و شاخصهای برنامهای.
جمعآوری آمار و اطلاعات ثبتی بهروز و بهنگام از دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی و به عبارتی از مراكز توليد داده استان.
ساماندهي آمار و اطلاعات موجود دستگاههای اجرایی
دریافت آمار و اطلاعات بصورت الکترونیکی و در کمترین زمان ممکن از مراكز توليد داده
ايجاد بانک متمرکز آمار استان جهت استفاده کلیه سازمانها، دستگاههای اجرایی و... از اطلاعات مورد نياز همديگر
دسترسی به آمار و گزارشهای مدیریتی (خاص و یا عام) در هر مکان و در هر زمان
ارائه آمار و اطلاعات صحيح و بهنگام به دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی
انتشار رسمي و معتبر گزارشهاي آماری، اطلاعاتی و شاخصهای توسعه
مقایسه عملکرد فعالیتهای دستگاههای اجرایی در طی سالهای مختلف
برنامهريزي آگاهانه و علمی و جلوگیری از اقدامات سلیقهای و غیرکارشناسی در توزیع اعتبارات، تسهیلات و سایر منابع.
نظارت بر اجرای برنامه های توسعه ای بر اساس برنامه های پنج ساله و بودجه های سالیانه
استفاده از آمار و اطلاعات جهت برنامهريزي، كنترل، نظارت و تصميمگيري آگاهانه
امکان مقایسه تطبیقی شاخصهاي استاني با نظیر ملي بهمنظور برنامهریزیهای استانی، منطقهای و ملی و تعیین سطوح برخورداریها و شکاف شاخصهای استانی با نظیر ملی در نظام تصمیمگیری ملی (به عنوان مثال ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه در راستای اجرای اصل ۴۸ قانون اساسی)
تأمین نیازهای اطلاعاتی سند آمایش استان، برنامههای میان مدت و ...
خلاصه اینکه ”ایجاد پایگاه جامع و کامل که مبنای ورود و خروج کلیه آمار و اطلاعات برای نظام برنامهریزی (بخش و فرابخشی) استان" محسوب گردد.
خلاصه اقدامات انجام گرفته (قبل از اجرا)
تهیه و پیشنهاد اولیه طرح توسط گروهی متشکل از مدیران و کارشناسان دفاتر آمار و اطلاعات و برنامهریزی و بودجه و بررسی نقاط ضعف و قوت و شناخت محملهای قانونی اجرایی طرح و ارائه به کارگروه آمایش در سال ۸۹ (حداقل ۵ جلسه کارشناسی)
بررسی طرح در ۳ جلسه کارشناسی ذیل کارگروه تخصصی آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار استان در سال ۱۳۸۹.
ارائه و بررسی طرح در دستور کار ۲ جلسه کارگروه تخصصی آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار استان و تأیید و تصویب طرح در تاریخ ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ جهت ارائه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان.
موافقت با ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت آمار و برنامهریزی (سیمابر) استان در شورای برنامهریزی و توسعه در تاریخ ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ با حضور جناب آقای دکتر عادل آذر.
بررسی و بازدید از نرمافزارهای یکپارچه آماری برخی دستگاههای اجرایی، وزرات کشور، استانداری قزوین، شهرداری مشهد، شرکت توانیر و کسب تجربیات.
خلاصه مصوبات کارگروه آمایش، محیط زیست و توسعه پایدار استان
۱- راه اندازی سیمابر (سامانه یکپارچه مدیریت آمار و برنامهریزی) توسط دفتر آمار و اطلاعات استانداری (۱۳۹۰/۰۲/۲۴)
۲- معرفی نماینده تام الاختیار و رابط آماری دستگاههای اجرایی در اجرای پروژه سیمابر استان به دفتر آمار و اطلاعات. (۱۳۹۰/۰۲/۲۴)
۳- برگزاری دوره آموزشی سیمابر برای مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی توسط دفتر آمار و اطلاعات استانداری (۱۳۹۱/۰۴/۱۲)
خلاصه مصوبات شورای برنامهریزی و توسعه استان
۱- کلیه دستگاههای اجرایی، دانشگاهها، شرکتهای دولتی، بانکها (دولتی، خصوصی)، مؤسسات مالی و اعتباری، بیمهها و بخشخصوصی، ضمن تهیه شناسنامه اقلام آماری، اطلاعاتی و شاخصهای برنامهریزی و توسعه، نسبت به ورود، تأیید اطلاعات و بهنگامسازی مستمر آن مطابق شناسنامه تهیه شده اقدام نمایند. (ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم و بند ج و د ماده (۶) برنامه ملی آمار ایران) (۱۳۹۱/۰۳/۲۴)
۲- تبادل آمار و اطلاعات بین دستگاههای اجرایی، پس از بارگذاری اطلاعات بر روی سامانه، فقط از طریق سامانه مزبور و با هماهنگی دفتر آمار و اطلاعات انجام گیرد. (۱۳۹۱/۰۳/۲۴)
۳- یکی از شاخصهای ارزیابی دستگاههای اجرایی در جشنواره شهید رجایی، تکمیل، تأیید و بهنگامسازی اطلاعات موجود در سامانه سیمابر استان میباشد. (گزارش دفتر آمار و اطلاعات معیار ارزیابی در این بخش خواهد بود.)(۱۳۹۱/۰۳/۲۴)